lördag 14 mars 2009

Typsnitt


I Internets ljuva ungdom, ni vet tiden då man fortfarande använde Altavista och blev tipsad om häftiga hemsidor i den fysiska tidningen Datormagasinet. Ja, på den tiden samlade många på typsnitt som Diablo, Quake eller Rövkräm. Ja, du läste rätt. Rövkräm var ett typsnitt från de svenska fontkreatörerna Tarmsaft font factory. På den tiden fanns det stora internationella samlingssidor för fonter där man bläddrade sida upp och ned för att finna nya inspirerande kreationer från världens alla hörn. Mitt ibland fonter som Idioma, Cibrero eller Faktos kunde det ibland dyka upp namn som Äggstock, Aptango, Brunöga, Tjackluder, Fittsvamp, Kisskorv, Lingonvecka eller Inavel. Ett briljant sätt att sprida alternativa svenska ord till världen, eller hur? Smorgasbord och Stockholm syndrome kanske i framtiden kan ackompanjeras av begrepp som Snedtripp, Rövpåle eller skäggbiff?

R berättade om en klasskamrat han hade i gymnasiet. På svenskalektionen hade läraren frågat honom vilket konstigt typsnitt han hade använt sig av i sin uppsats, varpå han glatt svarade: - Bajsporr!

Är det någon som minns Tarmsaft Font factory?

3 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Visst kommer man ihåg Tarmsaft font factory. Har jag inte helt fel, fick R tips av mig att titta på sidan.

En del av techno-typsnitten kan faktiskt användas, men resten är ganska dåliga, för att inte säga rent skit.

Anonym sa...

Jodå, hade några stycken.

Annars, vad gäller typsnitt, så har mitt hjärta alltid bankat lite extra för Topaz 8, Amigans standardtypsnitt. Briljant utformat helt kvadratiskt på 8x8 pixlar, med serifer. Anledningen till att det sedan var kvadratiskt var naturligtvis att upplösningen inte var det, utan 640x256, varpå proportionerna rättades till av sig självt så att säga.

Men trots detta så har jag nog aldrig sett ett fulare typsnitt.

Anonym sa...

Gode herr Hibernalhatt! Jag, R i egen person, använde Rövkräm i mindre omfattning men på flera ställen i mitt specialarbete på gymnasiet... snyggt är det inte, men typsnittets namn står med i början av skriften!

Flytningar förekom också i någon uppsats i filosofi vill jag minnas... plus några andra av TTFs ljuva kreationer. Ung och dum? Icke!