måndag 27 oktober 2008

Definition: Hibernalhatt

Under helgen var jag och hälsade på min, det som man i dagligt tal kallar, familj. Min morbror som (socialarbetare till yrket) är en mycket lustig och fryntlig ung man invigde mig ganska snart i begreppen "... att ta på sig sin Hibernalhatt", eller "...så jag släpade iväg min lekamen i ett par Hibernaltofflor av anstaltskvalitét" Jag skrattade hjärtligt när han förklarat hur begreppen kommit till och vi svor ed på att omgående införskaffa oss i varsitt kit. Nedan följer en kort redogörelse för uppkomsten av Hibernalhatten med tillhörande tofflor.

Under mitten av 50-talet fann man inom psykiatrin att läkemedler Klorpromazin hade en dämpande effekt av psykoser vid schizofreni. Läkemedlet Hibernal® kom så för att rädda nervsvaga från lobotomisering. Hibernal, som ibland också kallas "kemisk lobotomisering" kom att bli mäkta populärt bland läkare som gärna skrev ut medicinen till sina patienter. Hibernal kom dock att ge vissa biverkningar, enligt FASS beskrivs bla. som:

"Trötthet eller dåsighet", och: "Framför allt i samband med högre doser under lång tid kan det föreligga risk för hudallergier och missfärgning av hudpartier som utsätts för solljus"

Karaktäristiskt för Hibernalpatienter kom att bli en, med tofflor, hasande gång pga. av den starka medicineringen, samt bärandet av en stråhatt med vida brätten som solskydd vid dagliga promenader på sjukhusområdet. Hibernalpatienternas extraordinära tillbehör kom snabbt att skilja dessa individer från övriga patienter, speciellt sen stråhattarna köptes in i parti och såg likadana ut på alla avdelningar. Patienternas säregna släpande uppgav också namn åt skodonen, där s.k. Hibernaltofflor ibland används som begrepp för att beskriva en allmänt slapp inställning.

Varför detta konkreta och uttömmande inlägg undrar du? Enkelt, jag vill så gärna ha en Hibernalhatt. Jag har många roliga hattar, men den här tar nog priset. Att som kuriosasamlare få ha tillgång till något så obskyrt som en äkta hibernalhatt vore en ära, en ynnest.

3 kommentarer:

Sigge sa...

Dyrbare herr Kaka! Får man beställa en katthibernalhatt med urtag för ett par ludna öron? Den skulle pryda mig när jag går längs de sköna grusvägarna i Västernärke.

Kaka sa...

Det skola sig göras! Det har ryktats om stråhattfabrik i Edera trakter - visserligen nedlagd, men ett gott lager hibernalhattar kanske står att finna i nått gammalt lager i krokarna?

Anonym sa...

Jag behöver en Hibernalhatt pronto! Har påbörjat medecinering av det läskigare slaget och en av tjusig uppsjö biverkningar är att man liksom med Hibernalet blir hysteriskt ljuskänslig!

Fru doktor blev en smula förvånad när jag bröt ut i gapflabb (eller åtminstone småfniss) när hon informerade om denna biverkning. Prick ditt fel!

Lev väl och frodas