måndag 19 januari 2009

Autobahn och klimatfrågan.


Jag håller tillsammans med ett par andra kulturnördar på att anordna en seminariedag under titeln: "klimatfrågan och kulturarvet". Jag letar efter bilder att använda till en kommande hemsida (tips emottages tacknämligt). När jag googlade "översvämning" fick jag upp den här finbilden! Visst är den söt som kratta? Inte hade jag väl en aning om att det var översvämning i Bollnäs i maj 1916.

Bollnäs ja. Första, och sista, gången jag var i Bollnäs uppfann vi en drink som snabbt introducerades som "det nya" på den lokala baren. Den bestod av Jägermeister, vodka å Fanta. Vi döpte den till Autobahn och vi jobbade stenhårt på att alla i baren minsann borde investera i en. Det gjorde de. Vi fick "vänner" för livet och jag tappade för ovanlighetens skull helt förmågan att stå upprätt.

Nästa morgon stapplade jag okristligt tidigt ut i skogen kring Järvsö för att förbereda mig inför min oerhörda och absoluta död med tanken "Varför åh varför - Autobahn var ju inte ens god".

Inga kommentarer: