onsdag 14 januari 2009

Arbeit, arbeit - arbetsmusik


Om man, som jag, ibland jobbar med att skriva ihop innehållsrika och episka rapporter behövs det hjälpmedel för att "komma in i matchen". Min vän P, som jobbar som programmerare, sa förra veckan nånting i stil med:

"Innan jag sätter igång med ett nytt och krävande jobb så stannar jag upp ett slag, böjer mig bakåt och sträcker ut mig för en kort sekund. Jag tar sedan upp mina hörlurar och förbereder t.ex. Opeth på hög volym. Innan jag ger mig i kast med den analkande uppgiften knäcker jag med fingrarna och samlar kraft genom att stirra in i skärmen, precis som om det var mitt viktigaste Slalom-lopp. Sen trycker jag på play och ger mig av."

Jag gillar den beskrivningen, jag tillämpar den inte själv men jag förstår fullt ut nyttan av den. Jag har berört ämnet förut (läs: Jarre) men kommer här att ge ett litet exempel på hur jag jobbar.

För min egen del tar det en stund att komma igång med skrivandet, väl där så kan det flyta fint en lång stund. För att snabbare just "Komma in i matchen" behövs musik. Receptet för musik att jobba till är enkel: Monoton, ambient och ny för örat.

Har du Spotify föreslår jag att du testar Stephan Bodzin nästa gång du måste få något gjort. Jag säger INTE att det är bra, men det gör sin grej.

2 kommentarer:

peterbe sa...

Ack ja vad mycket musik jag har som jag rent ut skäms för men som endast är där för att jobbet ska bli gjort.
Dock kommer jag aldrig acceptera den musiken som spelas på gym (och i helvetet gissar jag) för att komma igång med träningen.

Kaka sa...

Body pump 13 är ju skitbra - våga inte säga något annat.