måndag 1 december 2008

Det var väl det jag visste

När man jobbar intensivt med vissa saker blir det som ett mantra. Man tänker i samma banor, går i mönster och skiter lite extra i allt det där som man, även i vanliga fall, kan skjuta lite på. Jag jobbar för tillfället väldans mycket med klimat-, miljö- och uppvärmningsfrågor i några av våra kyrkor runt om i landet I morse insåg jag att jag kanske borde börja tänka lite på något annat då jag i limbo målade fram en bild av en äkta hussvamps utbredning i ett träbjälklag; mycel, sporer och fruktkroppar liksom svämmade över som en "pint" på krogen. Mitt i översvämningen presenterade en röst att mykotoxiner, eller mögelgifter, minsann är farligare än man trott och att 2/3 av fuktskadade hus påvisar detta. Jag minns att min sömndruckna kropp summerade händelsen som "Det var väl det jag visste". Jag vaknade till, gick och duschade och drömmen hade sedan länge passerat ut ur mitt medvetande - trodde jag. När jag lyssnade till P1's morgonnyheter nån halvtimme senare presenterade dem precis det där om mykotoxiner som jag trodde att min alldeles egna, skeva, hjärna hade fabulerat ihop. Det visade sig alltså att min klockradio gått igång och att jag vävt in ekot i min dröm. Det händer ibland, och oftast minns jag inget av det 10 min senare - den här gången var ett undantag.

Det är lite viktigt det där ändå. Trots att förutsättningarna för en hel och ren boendemiljö successivt har ökat allt sedan 1930-talet, är vi idag sjukare och utvecklar mer allergier än någonsin. Spånskivor, täckfärg, fogmassa och allehanda plaster fullkomligt sprutar ur sig mindre hälsosamma emissioner - och blandar man dem samman, adderar lite fukt och stänger in dem i byggnadskonstruktioner, ja då kan det bli riktigt spännande!
Läs mer på Arbetsmiljöverkets hemsida

Inga kommentarer: