söndag 30 november 2008

En intressant morgon



Det förlorade landet i väst fick plåster på såren gällande den ekonomiska krisen då professor i nationalekonomi, Paul Krugman fick nobelpriset i ekonomi. Att dela ut ett nobelpris i just ekonomi kan kanske diskuteras, men det hör i detta fall inte hit. Paul, som annars flitigt bloggar oändliga spaltmeter ekonomiska dilemman för The New York times, verkade en smula överraskad av händelsen och kommenterade det hela i sin blogg med överskriften "An interesting morning" och fortsatte sedan med det korta inlägget "A funny thing happened to me this morning..." där han länkade texten "funny thing" till nobelprisets officiella hemsida med prismotiveringen. Jag tyckte mycket om det lågmälda sättet Paul annonserar det faktum att ha vunnit det kanske största priset för sin genre. Så jag ska göra samma sak:

En rolig grej hände mig i morse...

Prolog: En västernärkings bekännelser är en stor anledning till att jag själv har börjat blogga så jag blir väldigt glad när Séra Jónatan fattat tycke för mina kreationer. Jónatan är präst inom Svenska kyrkan och får väl i sammanhanget anses som relativt ung i sin genre. Jag har själv jobbat i- och omkring Svenska kyrkan sedan fjortonårsåldern och har stött på en mängd präster av mycket skiftande kvalitet genom åren. Jónatan är av mycket god kvalitet som, trots att vi aldrig pratat ”jobb”, står för en ny ”fräschör” inom prästerskapet som jag tycker mycket om. Séra Jónatan är lustig, skärpt och utmanande i en trygg kropp. Trygga präster är, åtminstone enligt min åsikt, vad vi behöver för att motverka den allt mer kylslagna och egocentriska värld som en dag kommer ta kål på oss allihop. Ta förresten och läs Jónatans inlägg "Helvetets påverkan på klimatet"

För övrigt kan nämnas att en utlovad fisketur fick mig att gå upp tidigt även denna dag. Vi var ute tidigt som attan med spön i drivor, mackor och kaffe. Det hjälpte föga för fisken var ledig idag. För att stilla min hunger slängde jag istället in ett, allt sedan länge avlidet och nedfryst lamm i ugnen och hoppades på det bästa. Det blev bra och jag njöt köttstycket på knäckemacka med purjolök, tomat och crème fraîche.

Inga kommentarer: