måndag 17 november 2008

Axel von Fersen bloggar om livets trivialiteter.


Jag vill tipsa dig om att spana in Axel von Fersens blogg endera dan. Den är lite småkul emellanåt, ety det är verkligen hans egna ord ur dagböcker, nedplitade för drygt 250 år sedan. Det hela verkar vara lite av en reklampryl inför en kommande uppsättning på Kägelbanan i Stockholm. Det ter sig skrämmande nära och en smula märkligt att läsa dessa, högst ärliga, anteckningar om livet som greve - och i bloggform.

Den 5 Nov står t.ex. att läsa:

"Gustav III är här. Vi drunkar i fester och förströelser av olika slag. Vi är ständigt upptagna och rastlöst pressade. Det är rena raseriet."

... eller den 13 November:

"Jag sa till konungen: Jag önskar få slippa denna vistelse.

Sedan viskade jag: Jag önskar få slippa denna vistelse som jag avskyr.

Sedan ville han att jag skulle visa honom när jag provade ut en ny uniform."

Inga kommentarer: