måndag 10 november 2008

Stenmark

4 kommentarer:

Den allvetande brädhögen sa...

Som barn satt jag emellanåt i badrumsfönstret och visslade. Tittade ut över en folktom gatstump. Det var rätt trångt att sitta där. I mitt tycke var det dock den tryggaste platsen att sitta på om det var kväll och jag var ensam hemma.Fönstret var öppet, och det skulle gå att kontakta yttervärlden, om nååågon av lägenhetens demoner skulle tränga genom den låsta badrumsdörren...
Kunde sitta i timmar.
Jan Stenmarck, gick du förbi, utan att jag såg det?
Fast metspö...? Nej, det hade jag aldrig.

Kaka sa...

Stina: Kanske gick han förbi. Kanske gjorde han det inte, kanske såg han ett annat barn med liknande "needs" och i detta fall innehavandes ett metspö. Kanske är han själv barnet.
Men vad spelar det för roll. Med eller utan Stenmark, och med eller utan metspö, tycker jag mycket om när du delger dessa anekdoter.

Själv minns jag mina första sommarvistelser hos mormor. Jag övervakade järnvägsövergången från en sån där grön sandlåda, placerad av kommunen. När bommarna föll ned för ankommande tåg blåste jag i en visselpipa på olydiga människor som passerade bommarna olovligen. Jag fick ingen Stenmarkserie uppkallad efter mig för det.

Den allvetande brädhögen sa...

Satt du I eller PÅ lådan? Fanns det inte någon påpasslig person och fotograferade den lille nitiske ynglingen?
Det skulle antagligen ha varit ett perfekt motiv på en illvillig studentskylt...
Ha det så gottigt!

Kaka sa...

Studentskylt, ja fy fan! Nä, ovanpå "låddan" stod, eller satt, jag under stora delar av den sommaren. Nästkommande sommar hade de byggt ett äventyrsbad i den aktuella staden - gissa om undertecknad å de andra snoriga ungarna trängdes för att åka kana å virvla runt i snorströmmarna.