onsdag 5 november 2008

Last.fm - en kärleksförklaring

Jag har länge varit en trogen anhängare av last.fm och jag gillar verkligen idén med att låta en databas hålla koll på din spelade musik och därefter föreslå ny finmusik, baserat på dina tidigare låtval.

Spotify har det tjatats och gnatats om, som "den nya musikrevolutionen" Efter att ha testat den nya flugan och till och med betalat sura pengar för att evaluera den på riktigt, utan reklam och annat trams, kan jag bara komma fram till slutsatsen att det suger på riktigt. Jag orkar inte ens förklara varför men en av anledningarna är spotifys otroliga smaklöshet när det gäller att spela slumpade låtar.

Last.fm å andra sidan klarar det så fantastiskt jävla skitbra att hälften vore nog! Efter att ha varit medlem sedan 2005 har jag lyckats samla på mig dryga 50.000 spelade låtar och att i spelaren dra på kanalerna "mina grannar", eller "Mina rekommendationer" slutar mycket sällan i tårar - tvärtom faktiskt. Det är som att ha en evigt spelande blandskiva med bara bra låtar, ideligen! Last.fm - you have my vote!

Se så, börja scrobbla din musik genast! - Kom ihåg att skapa ett konto.

6 kommentarer:

Hattcarl sa...

Jag instämmer Karl! Vill också ödmjukast tacka för informationen så att jag härmed kan släppa idén om att skaffa spotify som börjat gro så smått. Det skiter jag i helt klart i efter att ha läst detta! Tackar

Anonym sa...

Jag har precis blivit medlem i last.fm tackvarde edra fagra och bevingade lovord kring detta fenomen. Det låter finfint. Det skall ni hava tack för, tack ska ni ha,

Anonym sa...

Jag är egentligen åt skogen för trångsynt och fantasilös för att egentligen ha haft nytta av Last.fms briljanta grannradio, men jag finner en barnslig njutning av att studera mina och mina vänners topplistor, framförallt över längre tid. Sedan har det stundtals varit mycket bra att snabbt gå in och hitta lite inspiration ur vännernas senast-spelade.

Men du, har dashboarden helt försvunnit eller är jag bara för dålig för att kasta sten?

Kaka sa...

Mina fryntliga herrar:

Spotify må ha sina grundläggande fördelar, men ack så led jag bliva när jag inse att det nästan enbart finnes "absolute X-skivor" eller "Topp 100 skivor genom alla tider". Mycket lite utrymme för ren å skär dödsmetall, än mindre politiskt inkorrekt synthpop från tidigt 1980-tal. Nä, usch för räv.

Jag fotsätter olovligen ladda ner musik och köper sedan skivor jag i verkligeheten tycker om... ehh, ja.

Last-fm må ta lite på sig innan rekommendationer av rätt kaliber trillar in, å en 10.000 spelade låtar är nog najs att ha i loggen innan den börjar hitta rätt i djungeln. Vore kul att få se en hybrid av spotify+last-fm. Det voro oslagbart!

Anonym sa...

hmm så när jag äntligen fått en inbjudan till detta spektakel till spotify så finns det nåt bättre?
jag ska också kolla upp detta last.fm... verkar va värt

härligt sen liten kommentar va? visste inte att du bloggade herrn, men nu är jag då visare!
det kan vi tacka hatt-carl för.

Kaka sa...

Amelie: Bättre eller ej, om detta tvistar dem lärda. För MIN musiksmak, önskan till fördjupning etc. så funkar last.fm bättre för mig helt enkelt. Den har bättre funktioner och väljer inte artister.

Spotify saknar ännu mycket musik, och får väl anses som en for mav "absoulte music" om du minns de skivorna.

Vill man lyssna på sina favvoalbum, fine spotify gör jobbet. Vill man upptäcka ny musik, last.fm är oslagbart!