fredag 28 november 2008

Det nya svarta; vad är det nya svarta?



Hjälp mig. "Det nya svarta" förföljer mig. I press, bloggar och nättidningar benämns "det nya svarta" om lite vad som helst som verkar vara "i tiden" eller "inne". Men vart kommer det ifrån?

Exempel:

- Ni fattar ju inget tant Grön, X är det nya svarta! Säger tant Gredelin och trycker i sig en masarin.

X = i princip valfri ordklass

Google ger drygt 1.4 miljoner träffar på "det nya svarta" och inte en jävel (ett antagande) bryr sig om att förklara varför.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är ett slags svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Snowclone

Kaka sa...

Tack, det är ungefär ett sådant svar jag eftersökte. En lustig detalj är att jag faktiskt var inne på just den sidan när jag letade efter svar - helt utan resultat den gången - bevisligen.